A kontakt improvizáció története

Steve Paxton eleinte gimnasztikával foglalkozott, később 3 évig dolgozott Merce Cunninghammel és 1 évig José Limónnal. A Judson Dance Theater alapító tagjaként Trisha Brown és Yvonne Rainer munkáiban táncolt. A Grand Union társulat alapító tagja volt. Részt vett Cunningham véletlenre alapozó koreográfiai módszerének (“minden mozdulat lehet tánc“) kidolgozásában. Ez lobbantotta lángra benne az érdeklődést a mozgás határterületei iránt.
1972-ben nevezte el és kezdte fejleszteni a ma kontakt improvizációként ismert tánc irányzatot. Érdekelte hogyan tud a test “fizikai játszóteret” létrehozni, így a kontakt improvizáció a gravitáció, lendület, tehetetlenségi erő és a súrlódás fizikai törvényeit használja fel a táncosok közti viszony feltárására. Hitte, hogy egy képzetlen táncos is hozzájárulhat az irányzat fejlődéséhez, így a kontakt improvizáció az ő emberi testtel kapcsolatos felfedezései nyomán alakult ki.
A kontakt improvizáció jelentése “kapcsolaton alapuló rögtönzés”. Alapja a kommunikáció és a kapcsolat. Két (vagy több) test között kialakult párbeszéd, melyben a kontakt pontok (kapcsolódási felületek) száma végtelen. A gravitáció, lendület, tehetetlenségi erő és a súrlódás fizikai törvényeit használja fel a táncosok közti viszony feltárására. Ötvöződik benne a technikai elemek használata (gurulások, érintések, súlyadás és súlyfogadás, dőlések, esések, ugrások, egyensúlyi helyzetek), a testtudatosság, a kommunikáció, az önkifejezés és az alkotás. Ezek alapján a kialakult mozgáspárbeszéd bármeddig tarthat, az egyik ember egy mozdulata a másikét fogja inspirálni.

Paxton a ’70-es évek végétől arra összpontosította figyelmét, hogy írjon a kontakt improvizációról, tanítsa, és előadja azt az USA-ban és Európában. Ma már világszerte tanítják olyanok, akik Paxton közeli munkatársai voltak (pl. Nancy Stark Smith), és akik különböző táncosokon, tanárokon, koreográfusokon, kontakt improvizatőrökön keresztül ismerkedtek meg vele (pl. Gál Eszter). A kontakt tánc nyitott, dinamikusan változó rendszerű forma, amely napjainkig folyamatosan megújul, alakul, formálódik.

Itt mindenki számára van hely. Minden mozdulat lehet tánc és bárki hozzájárulhat az irányzat fejlődéséhez.

Várlak szeretettel:
http://akinom.hu/kozelgo-esemenyek/