Akár jógázol, akár nem, az életedet, tetteidet átjárhatja a jóga filozófiája. Patandzsali nyolc lépést, technikai alapelvet, irányelvet fogalmaz meg a Jóga-szútra című művében. Ezek a lépcsőfokok egymásra épülnek és segítik a gyakorlót a végső cél elérésében. B. K. S. Iyengar szerint a jóginak képesnek kell lennie arra, hogy a jóga gyakorlása során átélt tapasztalásokat és filozófiáját átültesse a mindennapi életébe.

Hogyan lehet, hogy te is a végső cél elérése felé tartasz? Itt van néhány egyszerű hétköznapi példa, amelyekben magadra ismerhetsz.

.

8 példa a mindennapi életből, amiről talán eddig sohasem jutott az eszedbe, hogy az asthanga jóga lépcsőit járod.

.
.

1. Jama

A jóga első szintje a Jama és nijama. Olyan erkölcsi szabályok, melyeket jól ismerünk, hiszen hagyományunk, civilizációnk részei. A jama erkölcsi fegyelemmel kapcsolatos irányelvek és ajánlások, hogyan álljunk hozzá a környezetünkhöz. Jelentése harmonizálni, szabályozni, megfékezni, elkerülni.Akinom.hu - feltétel nélküli szeretet
Hogyan jelenik meg ez a mindennapi tevékenységekben? Patandzsali által említett erkölcsi fegyelemmel kapcsolatos irányelveket követed, amikor szem előtt tartod az erőszaknélküliséget, igazsághoz való hűséget, szexuális önkontrollt, lopástól való tartózkodást vagy a fösvénységtől való mentességet. A nem ártás elvét követed azzal, hogy nem eszel húst, vagy nem ütöd meg a kutyádat.
.

2. Nijama

Az első szint második lépcsője erkölcsi ajánlásokat tartalmaz, hogyan álljunk önmagunkhoz. Ide tartozik a tisztaság, természetesség, elégedettség, belső nyugalom, vidámság, önfegyelem, önismeret, Istennek való önátadás. Ezek egyik része a fizikai egészségre és az elme boldogságára helyezi a hangsúlyt, másik része pedig a szamádhi felé vezető útra összpontosít.
Van, amikor megállsz egy pillanatra és körbetekintesz az életeden. Ott és akkor elégedett, nyugodt vagy. Ez a szantócsa, vagyis belső nyugalom. Van, amikor történik egy esemény, ami kizökkent a megszokott rutinból. Megfigyeled ezeket a folyamatokat és az automatikus reakciókat. Tanulhatsz belőlük. Ez a szvádhjája, vagyis az önismeret.
.

3. Ászana

Amikor éppen állsz a postán, bérletvásárlás közben vagy a metrón, és a talpakon egyenletesen osztod el a testsúlyt, nyújtózol a sarkaidtól a fejtető irányába, a vállakat távolítod a fültől, a karokkal lefelé, a fejtetővel pedig felfelé nyújtózol, akkor tádásznában állsz. Az ászanákat testgyakorlatokként ismerjük, mégis a jógáról készült első feljegyzésekben az ászanák alatt nem találunk tesmozgással kapcsolatos gyakorlatokat. Az ászana az egyensúly megtalálása, a megragadás és az elengedés harmóniája. Ma is erre törekszik a gyakorló a pózok végzése közben. A póz felvétele maga a cselekvés, az elnyugvás pedig a pózon való reflexió.
.

4. Pránajama – légzésszabályozás

Tapasztaltad már, hogy amikor megijedsz felgyorsul a szívverésed és felgyorsul a légzésed? Amint megfigyeled ezt a pulzálást, az rögtön enyhülni fog.  Ez egy pránajáma gyakorlat, akár tudatosan teszed, akár nem. Amint lassul a légzés, a pulzus csökken, az adrenalin felszívódik és beindulnak a test stressz oldó funkciói. Megfigyelheted, hogy relaxált állapotban a nyújtott kilégzések az elme csendjéhez vezetnek.
.

5. Prátjahára – érzékek befelé fordítása

Amikor leülsz a vízparton és figyeled a víz hullámait, érzed a homokat a talpaid alatt és érzed a nyugalmat a testben, amikor nem feledkezel meg sem a testről, sem az érzékekről, hanem eléred, hogy a cselekvés és az érzékelés szervei összehangoltan működjenek. Ez a prátjahára, az érzékek befelé fordítása.
.

6. Dhárana – koncentráció

Koncentrálsz, amikor teljes figyelmedet mézeskalács sütésre összpontosítod. Egyesével vágod ki a mintákat, gondosan díszíted és helyezed el őket egymás mellé a tepsibe. Ez lesz a jóga 6. lépcsője. Arra figyelsz, amit csinálsz. Teljes és szándékos figyelem vezeti a cselekedeteidet. Teljes vagy és éber.
.

7. Dhájana – meditáció

Érdemes a meditációt és a koncentrációt külön választani. A koncentráció a teljes figyelmed egy fókuszban tartása, míg a meditáció lágy és kiterjedt.
Amikor megpihensz a fotelban, elengeded az izmaidat, gondolataidat és nem csinálsz éppen “semmit”, mert nem szeretnéd megválztoztatni az eseményeket, nem tervezel épp egy új feladatot, nem állsz neki főzni, takarítani, hanem egyszerűen csak érzed, azt, hogy VAGY, az a meditáció. Lehet, hogy lesznek gondolatok a fejedben, de te nem kapszkodsz beléjük, nem akarod őket elengedni, megváltoztatni, megfigyelni. Egyszerűen csak VAGY.
Amilyen könnyűnek hangzik, pont olyan nehéz, hiszen nem ez az automatikus működésünk.
.

8. Szamádhi – megvilágosodás

Amikor sétálsz egy megpillantasz egy cuki kiskutyát, és elmosolyodsz. Amikor először nézel a saját gyermeked szemébe, vagy a saját szemedbe a tükörben. Akkor abban a pillanat törtrészényi kis időben elönt a szeretet. Nincs benned akarás, ítélkezés, elégetlenkedés. Abban a pillanatban nyugalom van. Abban a pillanatban nincs te és nincs én. Abban a pillanatban nincs idő. Nincs félelem. Nincsenek szavak. Nincsenek kérdések.
Hálás lehetsz, ha átéled. A megvilágosodott mesterek hosszú utat járnak be, hogy elérjék a jóga utolsó lépcsőjét, a szamádhit. Ha találkozol egy mesterrel megismered őt, mert mellette csendes lesz az elme. A szív pedig ismerni fogja az igazságot.
.

Namaste:
Móni