Az életünk sokszor arról szól, hogy “akarunk”. Így kezdetben a jógázásunk is arról szól, hogy “akarunk”. Ahogyan akarunk egy új autót, nagyobb házat, szebb testet, úgy akarunk hajlékonyabbak lenni, spárgázni, kézenállni, egészségesebbek lenni, stb.
Az “akarom” fontos az életben, hiszen ettől van fejlődés, ez viszi előre a világot. Ha sohasem akarnánk semmit elérni, akkor nem ülnénk le meditálni, nem ennénk egészséges ételeket, nem mennénk sportolni, nem tanulnánk új dolgokat.

Vegyünk egy példát az életből. Informatikusok előnyben.Akinom.hu - jóga blog
Használsz egy programnyelvet a munkádhoz. Jól ismered, megtanultad, működik. Aztán kijön egy fejlesztés, egy újabb verzió, vagy egy másik programnyelv. Kipróbálod? Veszed rá az időt, fáradtságot, hogy megtanuld, vagy használod a régi, jól ismert módszert? Persze, lehet hogy az új több időt vesz igénybe, de mégis szebb, könnyebben olvasható, tisztább kódot kapsz. És az is előfordulhat, hogy visszaállsz néha a régi módszerre, mert bizonyos esetekben még az lesz a hatékonyabb.

Ez az új programnyelv, amit kipróbálhatsz a jóga. A jógában ászanákat, légzőgyakorlatokat kapsz. Nem olyan a mozdulat, mint amit megszoktál. Nem olyan a légzés, mint, amit megszoktál. Nem arra koncentrálsz, amit megszoktál. A figyelmed a nap nagy részében kifelé koncentrálódik. A munkádra, a kollégákra, a gyerekeidre, a ház körüli munkákra, a bevásárlásra, a nyaralásra, stb. A jógában a figyelem befelé irányul. Ebben a másfél órában csak magadra, csak befelé figyelhetsz. Kipróbálod? Megfigyelheted a légzésed áramlását, a testedben a feszültséget, a felmerülő gondolatokat, az akarást, amikor be szeretnéd bizonyítani másoknak, magadnak, megy ez jobban is, te ettől több, jobb vagy.
A jóga kérdez. Ki az, aki akar? Ki az, aki erőlködik benned? Csak figyeld meg a válaszaidat. Ki vagy te?
A jóga figyelmet vezet. Figyelem kívülről belülre. A munkahelyi, családi gondolatoktól magadra, a testedre, az érzésekre és még ettől is mélyebbre.
A jóga teret ad neked. Másfél óra csak magadra. Kipróbálhatod, hogy milyen, amikor nem akarsz valamit elérni, nem akarsz valahová eljutni, egyszerűen csak csinálod az ászanákat, lélegzel és figyelsz. Áramlasz. Csíkszentmihályi Mihály ezt nevezi flow élménynek. Patandzsali Jóga-szútrái technikákat, irányelveket határoznak meg és egy átgondolt nyolc lépcsős folyamaton keresztül vezetnek, utat mutatva ahhoz, hogy a flow állapot természetessé válhasson.
A jógában az út mindenkinek a sajátja.
Vannak gyakorlatok, amik próbára teszik az erődet. Talán eszedbe jut, hogy feladod, vagy hogy nem lehet, hogy ne bírd. Ott a gondolat. Akkor ez a gondolat vezeti a gyakorlásodat. Talán pont úgy, ahogyan az életedet? A karrieredben előre mész. Mit csinálsz a jógaórán, ahol teret, időt, lehetőséget kapsz valami másra? Egy új programnyelv kipróbálására? A jógában az előre befelé vezet. Mi történik, ha nem követed a jól bejárt utat, hanem például erőlködés helyett pihensz, vagy a légzésedre figyelsz? Tehetsz egy próbát.
Vannak gyakorlatok, amikor azt hallod, hogy lazíts. Felismered, hogy bizonyos gyakorlatokban nem ott tartasz, ahol mások. Összehasonlítod magadat másokkal és lesz egy gondolatod magadról. Talán szeretnél sokkal hajlékkonyabb lenni. De vajon tud-e nyúlni az izom akkor, amikor lazítás helyett feszíted a tested? El tud-e lazulni, amikor ott az akarom (például: arra gondolsz, azon aggódsz, hogy félbe kell hagynod a munkát, mert a beteg gyerekedet el kell hozni az oviból, stb.)? Amikor félelem, stressz van az elmében, a gondolatok között a test csak görcsben tud lenni. Amikor “akarom” van, az elmében, akkor a test csak feszültségben tud lenni. Amikor “akaromból” nyújtasz, azzal újabb feszültséget generálsz. Ez is egy út. Talán lassabb és fájdalmasabb.
De menjünk tovább.
Figyeld meg a légzésedet. Amikor feszült vagy, mert ott az “akarom, a kell” (pl.: nem tudod odaérsz-e az oviba a gyerekért), akkor a légzésed, szívverésed felgyorsul, a testedben megjelenik a feszültség, az izmok görcsbe rándulnak.
A tested egy fantasztikusan kidolgozott és összehangolt rendszert alkot. Az elme, gondolatok, izmok, légzés, idegrendszer szoros összefüggésben áll egymással.
Mindezt megfigyelheted.
Amikor csendes az elme, egyenletes a légzés, nem erőlködsz, akkor ellazul a test. Minden, amin erőlködtél, amit akartál megtörténik rajtad keresztül, magától.
Így működik a rendszer.
A jóga ezt az utat mutatja neked.
Kipróbálod?
Semmire nincs szükséged hozzá.
Már most mindez ott van benned.
Nehéz elhinni?
Próbáld meg.
Gyakorolj, a többi jön magától. – Sri K. Pattabhi Jois
.
.
Namaste:
Szecskó Mónika