Akinom.hu - légzés és mozdulat összhangjaA légzés mindig veled van. Akár tudatos vagy rá, akár nem. Automatikusan történik. Semmit sem kell tenned. A jóga a mozdulat művészete. Egyszerre áramlik a mozdulat és a légzés. Kapcsolódik össze a kinti és a benti világ. Összhang van. Szavak nélküli kapcsolat van. Szeretet van.

Megszületik a légzés. Épp a pillanat törtrészével hamarabb, mint a mozdulat. A légzés folyamatos. Nincs eleje és nincs vége. Átalakul a gyakorlásod, amint megfigyeled a légzésedet és a légzéssel összhangban mozdulsz.

Patandzsali Jóga-szútra című művében technikákat, irányelveket határoz meg és egy átgondolt 8 lépcsős folyamaton keresztül vezet, utat mutatva ahhoz, hogy a flow állapot természetessé válhasson napjainkban. Ennek a folyamatnak a 4. lépcsője a pránajáma, a légzés tudománya.
A prána jelentése életerő, energia, amely a nádikon keresztül áramlik a testben. A prána egyetemes. A prána a középpont, mely körül az élet kereke forog. Minden létező a prána révén él. Amikor meghal, az egyéni utolsó kilégzéssel a prána egybeolvad a kozmikus lélegzetbe.
A prána és a tudat állandó kapcsolatban áll egymással. Amikor a légzés nyugodt, akkor a elme is csendes. Patandzsali a Jóga-szútra elején definiálja a jóga fogalmát. Azt mondja, hogy a jóga állapota a tudat leigázása, a tudat változásainak megszűnése, vagyis a yoga chitta vritti nirodha.

Fizikai szinten a kilégzés azt jelenti, hogy eltávolítjuk a szervezetből a méreganyagokat. Pszichológiai szempontból a kilégzés az elme lecsendesítése. Spirituális szempontból az emberben zajló egyéni lélegzet kapcsolatba lép a külső kozmikus lélegzettel, hogy a kettő eggyé válhasson. A duális világ kettőssége jelenik meg, melynek gyökere az egységben ered. Amit én kilélegzek te belélegzed, amit te kilélegzel én belélegzem. Amit kilélegzek, azt a fák átalakítják. Ezáltal minden mindennel összefügg és minden mindennel Egy.
Az orvostudomány szempontjából a kilégzés a paraszimpatikus idegrendszert aktiválja, ami az ellazulást segíti, a belégzés a szimpatikus idegrendszerre hat, ami energiával tölt fel. Ha a szimpatikus idegek működnek, akkor a paraszimpatikus nyugalomban van, ha a paraszimpatikusak működnek, akkor ezek szolgáltatják az energiát és a szimpatikus van nyugalomban. A kettő váltakozása tartja fennt a szervezet egyensúlyát.
Jógikus szempontból a csitta-vritti a tudat mozdulatait jelenti, amely miként az anyag különböző formákat képes felvenni. Patandzsali Jóga-szútrái itt kezdődnek. Tegyük fel, hogy a tudatod az arany, amely bármilyen formát képes felvenni. Lehet belőle nyaklánc, gyűrű vagy karkötő. De ha van egy nyakláncod és karkötőt szeretnél belőle készítettni, akkor először porrá kell tenni, le kell bontani. Aztán tudsz új formát készítettni belőle. Így ha meg akarod érteni az elmét, akkor a tudat mozgásának természetét figyeld meg.

Az ászanák gyakorlásakor akkor tudjuk teljes mértékben kiterjeszteni a testet, ha összekötjuk a légzést a mozgással. A belégzés az Önvaló mozdulata, hogy kapcsolatba lépjen a perifériával. Érintkezésbe lép a bőr belső rétegeivel, a test külső határaival. Ez a lélek kifelé irányuló, kibontakozó folyamata. A kilégzés a hazaút. Ez befelé irányuló folymat, amikor a test, sejtek, értelem befelé indul, hogy elérje a forrását, az átmant, lényünk magját.
Ez a befelé és kifelé irányuló folyamat minden egyes létezőben a pránajáma. Vagyis a légzés minden egyes ciklusában két út tárul fel előttünk, hogy megértsük Isten létezését: az egyik a teremtés ösvénye, a másik a lemondás ösvénye. Mikor a légzést a légzőszervek szemszögéből vizsgálod az a testi, fizikai szint. Amikor viszont tanulmányozod az elmére gyakorolt hatásai is, az már szellemi szint. A pránajáma híd a testi és a szellemi szint között. Ez a jóga tengelye.

 – Szecskó Mónika